Mar 20, 2013

[video] Gerakan Mahasiswa Merdeka Bikin Kecoh Di UiTM Shah Alam

salam,,

Beberapa hari yang lalu berlaku sedikit kekecohan di pintu masuk 2 UiTM Shah Alam. Ini semua gara-gara kelibat beberapa individu yang menggelarkan diri mereka sebagai wakil Gerakan Mahasiswa Merdeka (GMM). Lebih menyedihkan, turut lerlibat dalam kelompok kumpulan tersebut ialah bekas pelajar UiTM sendiri yang telah pun digantung pengajian kerana cuba menimbulkan kekacauan dalam kampus.


Sekumpulan mahasiswa Pro-M yg mengelar diri mereka GM13 (Gerakan Mahasiswa PRU 13) mula masuk ke UiTM untuk menyebarkan fahaman ideologi mereka..
Mereka mula berkumpul di Dataran Cendekia namun ditahan pihak Polis Bantuan UiTM dan dibawa ke ibu pejabat Polis Bantuan seterusnya diiring keluar ke pagar UiTM.
Mereka yang terlibat dan turut kelihatan adalah Khalid Ismath (Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen), Safwan Anang (Solidariti Mahasiswa Malaysia), Ekhsan Bukharee (AKSI Mahasiswa Peduli) dan rakan-rakan mereka yang lain lagi..
Namun setelah diiring keluar UiTM, mereka memulakan sesi Speaker Corner di laluan lampu isyarat Pintu 2 UiTM Seksyen 7 dan berlaku sedikit pertengkaran apabila mahasiswa UiTM sendiri mula menghalau mereka..
Di laman media, pihak mereka menyatakan samseng upahan UMNO yang menghalau mereka namun jelas kelihatan hanya mahasiswa UiTM yang sayangkan UiTM dan tiada pula laungan2 perkataan UMNO tadi..
Malah ada aktivis antara mereka memaklumkan yg pihak mereka dipukul oleh samseng2 ini sedangkan tiada pergaduhan tumbuk menumbuk berlaku..



Sebelum ini mereka pernah berkumpul dan cuba menyebarkan ideologi mereka kepada pelajar universiti. Mungkin pada hakikatnya,mereka cuba memberi kesedaran kepada pelajar UiTM terutamanya tentang kebebasan pelajar untuk bersuara dan berpolitik, namun hakikatnya ada agenda tersembunyi yang cuba disampaikan.

Sebelum ini mereka pernah mendakwa, pelajar UiTM sebagai pak turut. Sedangkan mereka tidak tahu, yang pelajar di universiti ini bukannya buta politik dan tidak peka akan isu-isu semasa.

Cumanya, kami sedar, masa sekarang adalah waktu untuk kami melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan dan merealisasikan cita-cita dan harapan diri, keluarga, masyarakat dan negara untuk berjaya.

Bila semua sudah terlaksana, ilmu sudah penuh didada, kami tampil kedepan dengan ilmu dan bukannya sekadar berbekalkan semangat dan ideologi membabi buta serta dibawah telunjuk pihak-pihak tertentu.

#KataAmbo::Makin banyak ceramah disana sini.

Photobucket

No comments:

Post a Comment

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL