Mar 23, 2013

Sistem Semakan Syarat Kelayakan IPTA - Elak Salah Pilih Kursus

salam,..

Masih adakah para pelajar yang baru tamat SPM, STPM ataupun Lepasan Matrikulasi yang masih terkial-kial mencari kursus yang bersesuaian untuk melanjutkan pengajian ke peringkat IPT? Mungkin tersepit antara kursus yang memang pelajar itu minat, pengaruh rakan-rakan, ataupun perancangan keluarga.

Kata hati ingin ambil kursus kejuruteraan elektrikal, tetapi kawan-kawan kata kursus arkitek lagi seronok. Manakala ibubapa nak sangat anaknya jadi doktor.Jadi mana satu yang harus jadi pilihan.

Mungkin ada satu sistem yang dapat membantu para pelajar ini memilih kursus untuk dipohon di IPT nanti. Sistem itu adalah Sistem Semakan Syarat Kelayakan IPTA. Sistem ini akan menguji minat para pelajar, disamping penyesuaian kelayakan yang ada dengan syarat-syarat untuk permohonan kursus berkenaan.

Sistem berkenaan merupakan inisiatif UiTM dalam membantu para pelajar agar tidak tersilap memilih kursus.
Untuk lebih info tentang sistem ini klik : http://selangkah.uitm.edu.my



Ini pula tips dari Naib Canselor UiTM mengenai permohonan ke UiTM bagi lepasan SPM, STPM, STAM, Asasi, Matrikulasi dan Diploma /Setaraf :

  1. Layari portal Selangkah di www.selangkah.uitm.edu.mybagi menentukan program yang layak dimohon. (Jangan memohon program yang tidak memenuhi syarat kelayakan).
  2. Sekiranya terdapat banyak pilihan program calon boleh menggunakan aplikasi Uji Minat Kerjaya bagi menentukan program yang sesuai dengan minat dan kecekapan calon.
  3. Dapatkan maklumat lanjut berkaitan program dari pihak UiTM atau terus ke kampus-kampus atau fakulti yang berkaitan.
  4. Senaraikan pilihan program mengikut keutamaan.
  5. Layari laman web http://upu.mohe.gov.my/untuk mendapatkan maklumat berkaitan panduan permohonan seterusnya memohon ke UiTM.
  6. Buat pilihan program mengikut keutamaan calon.
  7. Sekiranya berminat kepada program bertemuduga, sila letakkan pada pilihan pertama.
  8. Jadikan UiTM pilihan pertama.

#KataAmbo::Long Live UiTM
Photobucket

No comments:

Post a Comment

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL