Mar 20, 2013

Etika Menolak Jabat Tangan Dengan Bukan Muhrim


salam,,

Pernahkah anda didatangi seseorang yang bukan muhrim, lalu dihulurkan tangan untuk berjabat tangan? Pasti pernah terutamanya ketika menyambut ketibaan seseorang yang berjawatan atau berpengaruh seperti pemimpin negara, menteri-menteri atau mereka yang berjawatan besar.


Lain-lain situasi yang dapat diperhatikan, ketika menerima anugerah atau hadiah dalam suatu majlis penganugerahan.Mungkin juga istiadat konvokesyen. 

Bagaikan sudah jadi kebiasaan, kita melihat seseorang berjabat tangan dengan bukan muhrim. Mungkin bukan sengaja, tetapi atas sebab tidak dapat dielakkan seperti:

  • Takut orang yang menghulurkan tangan untuk berjabat berkecil hati.
  • Takut dikatakan sombong
  • Sebagai tanda hormat, sebab orang tersebut lebih berpangkat tinggi
  • Dan lain-lain.

Sebenarnya ada cara yang lebih beretika dan beradap untuk menolak berjabat tangan dengan bukan muhrim supaya mereka tidak salah faham. Lebih-lebih lagi jika orang tersebut jahil akan hukum hakam Islam terutamanya yang bukan Islam.

#KataAmbo::Hidup beretika

Photobucket

2 comments:

  1. biasa aku tunduk atau tolak macam gambar A tu. hoho..

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL