Dec 6, 2012

Cukuplah Allah Bagiku

Salam,,

"Untuk mendapatkan sesuatu perkara, kita perlu korbankan sesuatu perkara yang lain. "
gambar, keliru

Itu ungkapan yang ambo dapat dari seorang orang lama. Kekadang ada benar bagai dikata. Dalam satu-satu masa tak semua perkara tangan ini mampu mengapai. Mahu atau tidak terpaksa memilih. Salah pilih merana. Bukan badan saja merana tetapi jiwa, emosi dan segala-galanya.

Kekadang bila terasa diri itu hebat, segala macam perkara nak dilakukan. Bertimbun tanggungjawab nak di pikul. Begitu banyak komitmen yang perlu di berikan. Hinggakan terlupa tanggungjawab yang teras. Kalau pelajar universiti semestinya tanggungjawab yang teras, sebagai pelajar untuk belajar.

Bila semuanya berterabur, timbullah rasa stress dan tekanan hidup yang memuncak. Perkara yang sepatutnya didahulukan dikemudiankan dan begitulah sebaliknya. Mungkin itulah konklusi untuk tahun 2012 yang mampu ambo simpulkan sebagai punca gagalnya seseorang pelajar di universiti. Mungkin anda yang sedang membaca coretan merapu meraban ambo ini mengalaminya. Ataupun ambo sorang saja?

Tak kisahlah. Pokok pangkalnya disini, jangan sesekali lupa dalam hidup ini perancangan Allah itu lebih baik dan terbaik. Kita boleh merancang untuk lakukan itu dan ini tetapi jangan sesekali "fall in love" dengan perancangan tersebut kerana boleh mengundang kekecewaan andai bertemu kegagalan. Sikap syok sendiri dengan perancangan diri hinggakan lupa mengharap pertolongan Allah, itu yang menyebabkan ada yang memberontak bila bertemu kegagalan.

Berikut ambo kongsikan zikir yang juga merupakan doa menghadapi tekanan hidup.


Terjemahannya: 
Cukuplah Allah bagiku..
Sebaik-baik pelindung, sebaik-baik penjaga, sebaik-baik penolong.
Cukuplah Allah bagiku, Sebaik-baik pelindung, Sebaik-baik penjaga, Sebaik-baik penolong.
Tiada tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku telah berlaku zalim.
Wahai Tuhan yg Maha Lemah Lembut,  lindungilah kami dari apa yg kami takuti jauhkanlah kami dari golongan yang zalim.


#notaBuruk::Katakan bodoh sombong tu tak sama ke dengan tetap pendirian.
Photobucket

1 comment:

  1. Sangat setuju.
    Sebaik-baik perancang adalah Allah.
    Dan sememangnay betul kita perlu korbankan sesuatu utk dapatkan sesuatu.

    Nice Sharing ;)

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL