Feb 16, 2013

[video] Letupan Meteor di Ruang Udara Russia

Salam,,

Video amatur yang disiarkan menerusi televisyen Russia, menunjukkan sebuah objek terbang dengan laju melintasi ruang udara Russia, hari Jumaat 15 Februari kira-kira jam 9.20 pagi waktu tempatan Russia sejurus matahari terbit.


Berdasarkan kenyataan oleh Akademi Sains Russia, objek tersebut yang merupakan, sebuah meteor dianggarkan seberat 9 tan memasuki atmosfera bumi pada kelajuan hypersonic iaitu 54 000 km/h. Meteor itu kemudiannya meletup beberapa puluh kilometer dari permukaan tanah.

Letupan tersebut telah melepaskan satu tenaga yang kuat. Dianggarkan 3000 bangunan rosak akibat dari gelombang yang yang terhasil dalam kejadian di wilayah Chelyabinsk 1 500 km ke timur Moscow. Dikhabarkan lebih 950 penduduk di wilayah terbabit cedera.

Pegawai perubatan Russia, berkata, seramai 985orang mendapatkan rawatan selepas letupan, majoriti yang tercedera disebabkan terkena serpihan kaca.

kilang zink yang rosak teruk.


Bagi mendapatkan maklumat lebih lanjut, klik sumber berita yang ambo petik.
sumber:cbc

#notaBuruk::sama-samalah berdoa untuk kesejahteraan bersama.

Photobucket

No comments:

Post a Comment

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...