Jun 23, 2013

IPU Di Shah Alam Mencapai Tahap Tidak Sihat

Salam,

Terasa pelik bila melihatkan kabus masih belum hilang meskipun matahari makin tinggi. Rupa-rupanya ia bukan kabus tapi jerebu. Pagi tadi sekitar jam 7 pagi ambo sempat keluar menghirup "jerebu" sekitar tasik. Ternyata dalam suasana jerebu melanda masih ada insan-insan yang menjalani hidup sihat sedang jogging di sekitar tasik tersebut. Tanpa terasa kehadiran asap jerebu di sekeliling mereka. Mungkin mereka beranggapan ia adalah kabus.

Pada pandangan ambo, tahap jerebu di Shah Alam agak teruk berpandukan jarak penglihatan yang rendah. Kebiasaannya, dari tempat ambo menetap, puncak Bukit Cerakah jelas kelihatan. Namun sekitar jam 10 pagi masih samar-samar.

Berikut tahap bacaan indeks pencemaran udara (IPU) di beberapa kawasan terpilih yang memperlihatkan bacaan yang agak tinggi. Paling sadis di Muar Johor. Tak syak lagi, memang patut Kementerian Alam Sekitar mengisytiharkan darurat di kawasan tersebut.


Harapnya, masalah jerebu ini tidak bertambah teruk untuk hari-hari mendatang. Memang cantik mata memandang suasana seperti berkabus, tetapi hakikatnya ia tidak senyaman kabus untuk dihirup udaranya. Kerana ia jerebu, bukan kabus!

#KataAmbo::Pakai topeng untuk elak jerebu, tetapi asap rokok tetap dihembus. 
Photobucket

No comments:

Post a Comment

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL