Jun 15, 2013

Dua Kalimah Yang Berat Timbangan Di Akhirat

Salam,,

Kesempatan masih diberi peluang hidup di bumi Tuhan ini, ambo ingin kongsikan suatu yang bermakna untuk pembaca yang berkesempatan singgah di dunia bawah tempurung. Info tersebut hasil perkongsian seorang teman di laman mukabuku tidak berapa lama dulu.


Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:
“Dua kalimah yang ringan di lidah,berat di atas neraca timbangan dan disukai oleh Tuhan Yang Maha Pengasih ialah: SubhanAllahi wa bihamdih, SubhanAllahil-`Azim“
(Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)

Maknanya:
1.SubhanAllahi wa bihamdih = Maha Suci ALLAH dan Segala Pujian BagiNYA
2.SubhanAllahil-`Azim = Maha Suci ALLAH Yang Maha Agung

Muslimin muslimat sekalian,
Ambillah peluang setiap masa yang terluang untuk kita mengingati ALLAH. Di dalam hadith di atas, Nabi S.A.W. telah menyatakan akan kelebihan kalimah zikir ‘SubhanAllahi wa bihamdih, SubhanAllahil-`Azim’ yang tidak sepatutnya kita abaikan.

Kalimah ini sangat mudah untuk disebut, tetapi subhanALLAH ganjaran pahalanya besar, malah disukai oleh ALLAH Ar-Rahman. Justeru, janganlah kita membiarkan masa yang berlalu tanpa kita mengamalkannya. Samada sedang berjalan, sedang menunggu, sedang berehat, sedang memandu atau mana-mana ketika pun, janganlah kita biarkan masa berlalu pergi tanpa diisi dengan dzikrullah. Apatah lagi seperti kalimah zikir di atas. Mudah, tapi besar ganjarannya.

Semoga kita semua termasuk ambo sekali dapat mengamalkannya, insyaALLAH.

Ambo pun kekadang sering lalai dan lupa untuk melazimkan lidah dengan berzikir. Harapnya dapatlah kiranya antara kita semua dapat saling ingat-mengingati.

#KataAmbo::Mengikhlaskan diri

Photobucket

2 comments:

  1. love this sharing!

    subhanallahalazim,subhanallahi wabihamdih..

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL