Aug 5, 2012

Eyriqazz VS Denaihati - SERP Tak Menentu

salam..

Cabaran SEO Eyriqazz vs Denaihati makin meriah. Kenapa ambo berkata demikian? Kerana dari sehari ke sehari ada saja entri terbaru yang terbit di enjin carian Google.

Sebagai blogger picisan yang serba noob tentang SEO ini memang terasa ibarat perahu kecil di tengah lautan bergelora. Lintas saja kapal besar terus hanyut ke tepi...ceewahh!!

Samalah dalam konteks cabaran SEO Eyriqazz vs Denaihati ini. Bila terbitnya entri dari mereka yang lebih lama dengan selok-belok SEO ini maka entri ambo yang ambo sendiri pun tak pasti kekuatan dari segi SEOnya pun terperosok ke page berikutnya. Tetapi ada masanya ia naik kembali. Begitulah tunggang langgangnya kedudukan ranking entri penyertaan ambo.

Setakat ini entri penyertaan ambo bagi contest SEO Eyriqazz vs Denaihati merayap sama ada di 3rd page, 4th page dan pernah sekali di 1st page tapi entahlah mungkin secara kebetulan. Terbaru sebelum entri ini diterbitkan, entri ambo- Eyriqazz vs Denaihati - Cabaran SEO Sengit; berada di page 5..

cabaran SEO Eyriqazz vs Denaihati
semakan terakhir.

Tapi ambo tak kisah pun. Kenapa??
Sebab semenjak ambo mengenali dan mencuba nasib dalam SEO ini ambo makin berminat untuk tahu dan belajar lebih mendalam apa itu SEO.

Jika sebelum ini ambo ambil mudah saja tentang SEO ini tapi kini macam-macam istilah ambo jumpa.
Baik SEO itu sendiri yang mana ada pula On-page SEO yang membabitkan jenis header H1, H2 dan sebagainya dan Off-page SEO, jumpa pula istilah SERP- Search Engine Result Page; backlink dan macam-macam lagi yang mana perlukan masa dan kesungguhan untuk mempelajarinya.

Selain itu ambo juga dikenalkan dengan istilah meta description yang mana amat penting untuk sesebuah blog yang mana ia berfungsi sebagai pemuat meta informasi yang mendiskripsikan tentang isi halaman sesebuah blog itu. Jadi diringkaskan kata makin hari makin jauh ambo meneroka, dari satu site ke site yang lain, dari satu blog ke satu blog yang lain semata-mata nak tahu istilah-istilah di atas.

Jadi ambo simpulkan disini, tak rugi ambo mengambil bahagian dalam cabaran SEO itu kerana telah membuka mata ambo akan luasnya ilmu blogging. Cuma pengurusan masa penting bagi ambo supaya keutamaan pada komitmen pengajian di kuliah tidak terabai. Takut "yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran".


notaburuk::Bila lihat kod-kod html,teringat betapa 'stress'nya dalam kelas computer programming C++ dulu.

Photobucket

3 comments:

  1. betul tu ...menang kalah belakang kira..nak tgk kemampuan kita berblog guna seo

    ReplyDelete
  2. C++ oh jgn kau sebut dah lebih 15 tahun aku tinggal bahasa tu.. memang stress belajar.. hehhe

    ReplyDelete
  3. good luck bro untuk cabaran SEO Eyriqazz vs Denaihati. page 3 tu kira ok lagi.

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL