Feb 18, 2013

Apa Pentingnya PageRank di Enjin Carian Google

Salam,,

Beberapa hari yang lalu ambo ada singgah di blog ini yang meng'update' pagerank terbaru untuk bulan Februari. Sudah naik PR2 meskipun baru 3 bulan menulis blog. Wow, tahniah!

Jadi ambo pun merasa teruja juga untuk tahu sejauh mana google menilai dunia bawah tempurung ini..hehe!!


Alhamdulillah sudah naik satu tangga lagi. Mungkin ini hasil belajar tip-tip dari blogger yang lebih otai dalam dunia blogger seperti blogger HasrulHassan.com , ada sedikit peningkatan...peningkatan?? Mungkin laa!

Update google PageRank boleh disemak di [sini]

Sebenarnya apa itu PageRank? Sebagai blogger secara sambilan dan bukannya sepenuh masa menulis blog, ambo jarang ambil peduli pasal PageRank ini. Kebanyakkan blogger otai yang ambo tahu, di mana mereka menjana pendapatan menerusi blog, sangat memandang tinggi kedudukan PageRank ini.

Jadi ambo makin tertanya-tanya apa pentingnya PageRank ini? 



Sedikit info ringkas yang ambo baca, PageRank ialah apa yang google gunakan untuk menentukan kepentingan sesuatu laman sesawang itu. Ia adalah salah satu kaedah yang digunakan untuk menentukan laman (pages) manakah akan muncul di enjin carian (search engine). Lagi baik PageRank lagi tinggi keutamaanya berbanding PageRank yang rendah.

Laman yang mendapat links dari laman web lain dianggap lebih penting di Internet. PageRank mengganggap links yang diperolehi sesuatu laman itu sebagai 'undian'. Teori mudahnya lagi tinggi 'undi' lagi mantaplah dan hebat sesuatu laman itu.

Bukan setakat itu saja, PageRank turut melihat kepentingan laman sesawang yang menyumbangkan links kepada laman yang lain. Links dari laman PageRank tinggi lebih pemberat atau nilai 'voting' @ undian nya berbanding links dari laman yang PageRank rendah.

Bagaimana cara untuk naikkan PageRank?

Untuk dapatkan PageRank yang lebih tinggi, kita perlu dapatkan 'back-links' iaitu laman orang lain menghalakan links ke laman sesawang kita. Jika dapat back-links dari laman yang memiliki PR yang lebih tinggi lagi bagus. Skala PageRank bermula dari PR0 (yang paling rendah) dan PR10 (yang paling tinggi).

Cara untuk dapatkan backlinks:

  • Bertukar-tukar links dengan orang lain. Contohnya Link Exchange.
  • Daftarkan kepada directories.
Namun cara terbaik untuk tingkatkan PR ialah dengan menghasilkan kandungan yang berkualiti supaya ada yang ingin linkkan kepada laman sesawang kita. Mmmm..untung laa kalau ada orang nak bagi kita back-link!

Untuk lain-lain info tentang PageRank boleh rujuk [sini].


#notaBuruk::ambo blogger biasa-biasa saja.
Photobucket

12 comments:

  1. hebat..tapi saya menulis blog hanya sekadar2 suka..yang penting orang komen..ngehehe..tapi kalau untuk tinggkatkan lagi taraf blog kita, apa salahnya kan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah stuju.
      setiap komen tu spt st pghrgaan atas apa yg kita tulis..kan!!.kan!

      Delete
  2. hehe.. tahniah2.. ni mesti rajin buat blogwalking dan tinggalkan komen. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha tq.
      ni semua spport dr blogger lain.
      alhamdulillah!

      Delete
  3. tahniah!!
    mmg btul byk kelebihan kl pr tinggi ni..

    ReplyDelete
  4. ada ke orang yang nak link kan ke blog aku ni hehe

    ReplyDelete
  5. ohh..macam itu. baru gua tahu..

    ReplyDelete
  6. wow bagus perkongsian entri ini...

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...