Oct 2, 2014

Alasan Stereotaip Kenaikan Harga Petrol


Tak ada cara lain ke yang boleh diambil untuk kurangkan beban kewangan negara? Kita bukan nak anti kerajaan sangat. Tapi kerajaan sebagai pihak bertanggungjawab terhadap kesejahteraan negara dan rakyatnya tidak seharusnya ambil tindakan yang menyempitkan lagi kehidupan rakyat marhaen yang telah tersedia terhimpit.

Semalam, ambo dapat mesej menerusi Whatapps yang share gambar kenyataan rasmi kenaikan harga petrol. Bila habis kerja, lalu stesen petronas, penuh kenderaan isi minyak fulltank. Macam nak balik raya semua orang. Meriah.

Naiknya harga petrol pasti dan lazimnya disusuli oleh kenaikan harga barang, perkhidmatan pengangkutan dan lain-lain. Alasan klise, sudah tentulah untuk menampung kos pengangkutan yang meningkat disebabkan oleh kenaikan petrol. Umpama kitaran dalam satu bulatan.

Ia kita berterima kasih kepada kerajaan yang prihatin giler dengan kesusahan hidup rakyat. Lalu bagi lah BR1M. Dapat BR1M setahun sekali, nak cover beli keperluan harian, bahan api pengangkutan dan lain-lain selama setahun. Aisehhman. Mana cukup.

Kita tidak minta naikkan BR1M, tapi cuba cari cara dan pendekatan lain untuk kurangkan beban negara selain kurangkan subsidi petrol. Sebab naiknya petrol, maka naiklah harga lain-lain.

Serius cakap, bila terjadi kenaikan harga petrol macam semalam, alasan yang dikeluarkan sama macam alasan-alasan sebelumnya. Klise. Stereotaip. Tun M pun tak setuju kerajaan hari ini kurangkan subsidi petrol. 

Susahlah bila kerajaan tak cuba selami betul-betul kehidupan rakyat. Memang benar pendapatan purata rakyat Malaysia meningkat. Tapi meningkatnya itu disebabkan yang kaya bertambah kaya. Yang miskin tetap ditakuk lama. 

#KataAmbo | Siapa la penasihat kewangan PM kita? Bangang! 

Photobucket

2 comments:

  1. depa bukan berada kt tempat kite.. mane depa tahu susah senang rakyat M'sia..


    Recent Post by MananQayyim : Bengkel Pengurusan Wang dan Kekayaan Secara Islam 2.0

    ReplyDelete
  2. rakyat terus terhimpit dgn tindak tanduk kerajaan. adeh laa... dah naek time org nak blk raya haji...

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...