Oct 9, 2012

Undian Kelayakan Piala Asia AFC 2015

Salam,,

Dalam kerancakan saingan Piala Malaysia 2012 yang semakin hampir ke kemuncaknya, telah berlangsung satu undian kelayakan Piala Asia 2015 di Melbourne, Australia.

20 pasukan telah dibahagikan kepada 5 kumpulan dengan 4 pasukan setiap kumpulan. Mengikut peraturan 2 pasukan teratas dari setiap kumpulan dan pasukan ditangga ke-3 yang terbaik antara 5 kumpulan tersebut akan layak beraksi dalam saingan Piala Asia 2015 yang akan dianjurkan di Australia.

Jepun selaku penyandang juara Piala Asia 2011, tuan rumah yang juga naib juara yang lalu, Australia, serta Korea Selatan yang meraih tempat ketiga untuk edisi 2011 diberi kelayakan secara automatik.

jepun juara piala asia afc 2011
penyandang juara Piala Asia AFC 2011- Jepun

Selain itu, turut diberi kelayakan automatik ialah Korea Utara yang menjuarai Piala Cabaran AFC 2012 dan bakal juara Piala Cabaran AFC 2014 nanti.

Berikut undian untuk Kelayakan Piala Asia AFC 2015 Australia::




Group A: Jordan, Syria, Oman, Singapore


Group B: Iran, Kuwait, Thailand, Lebanon


Group C: Iraq, China, Saudi Arabia, Indonesia


Group D: Qatar, Bahrain, Yemen, Malaysia


Group E: Uzbekistan, UAE, Vietnam, Hong Kong



Pasukan Harimau Malaya telah diundi dalam kumpulan D yang terdiri dari Yemen, Bahrain dan Qatar.
Secara congakan atas kertas, bagi ambo Bahrain dan Qatar merupakan cabaran terbesar Malaysia selain cabaran Yemen yang tidak boleh di pandang enteng.

Apapun kekuatan fizikal ,keazaman dan strategi yang mantap di atas padang mampu merealisasikan impian skuad Harimau Muda dan jutaan penyokong Harimau Malaya untuk melihat kelibat pasukan negara di Australia 2015 nanti.


#notaBuruk::sudah tiba masa untuk pasukan Malaysia a.k.a Harimau Malaya mencakar di pentas Asia..bukan lagi setakat asia tenggara.
Photobucket

1 comment:

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...