Oct 7, 2012

Segmen Mialiana.com - Mari Berpantun

Salam,,

Bila sebut pasal pantun mahupun sajak, syair, ataupun gurindam dan sebagainya pasti terkenang memori belajar komponen sastera (komsas) zaman sekolah dulu.

Segala macam istilah seperti metafora, personafikasi mahupun hiperbola dan sebagainya pasti mengimbau nostalgia zaman sekolah. Seyes dan sejujurnya ambo kurang berminat kalau masuk kelas berunsurkan sastera. Sebab munasabab tak berapa minat, kerana kena baca novel dan cerpen.

Tak baca kena 'kick' dengan cikgu-cikgi. Tapi kalau melibatkan pantun itu menarik. Lebih-lebih lagi kalau pantun yang main hentam dan bersahaja.

Justeru itu bagi mengasah kembali ilmu yang dipelajari dulu, maka ambo cuba mengambil bahagian dalam "Segmen Mialiana.com- Mari Berpantun". Segmen ini bermula dari 6 Oktober 2012 sehingga 15 Oktober 2012.


Pantun yang dijual::
Malam-malam pergi kedai nyonya
Kedai jauh naik kereta Waja
Andai Mia ingin bertanya
Apakah nama panggilan manja

Kepala pening berpinar-pinar
Penat sungguh berlatih yoga
Jangan malu jawablah benar
Adakah bujang atau berkeluarga

Langit cerah indah warnanya
Ambil gambar rasa teruja
Ingin juga tahu statusnya
Sedang belajar atau bekerja

Buat kopi pekat-pekat
Makan roti dengan tuna
Adakah jauh adakah dekat
Tinggalnya di negeri mana


Pantun yang dibeli::..bayar cash tak main hutang-hutang broo hahaha::

Mak jemah mengandung mengidam kebab,
Kebab diperbuat dari daging rusa,
Pertanyaan mia bisa di jawab,
Akhil itu lah panggilan manja saya.

Memburu tupai dengan machine gun,
Sayang sekali sasaran tak mengena,
Dengan rasa malu juga segan,
Saya disini masih bujang lagi teruna.

Baca buku sampai lupa diri,
Itulah cara nak jadi budak pintar,
Jika nak tahu status terkini,
Dengan yakinnya jawab masih belajar.

Tengok bola pakai kain pelekat,
Sekali gol terlucut segala-galanya,
Tak jauh dan tak dekat,
Che siti wan kembang itulah negerinya.


#notaBuruk:: Belajar sebarkan aura positif untuk manfaat bersama..

Photobucket

12 comments:

  1. waaaa...hebat bpantun..kalah la minah camni..good luck n teros bpantun k..ceeewahhh..

    #makan roti sapu kaya,inilah kunjungan balas dari saya# ^^,
    p/s:2 kerat jek mampu.. =p

    ReplyDelete
  2. Ada unsur lelucon dlm pantun ni. I like it :D
    Dari segmen sama, singgah sini...

    http://engkumuzahadin.blogspot.com/2012/10/segmen-mialianacom-mari-berpantun.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank bro sudi singgah..
      wah ambo bru tahu istilah lelucon!!

      Delete
  3. Terima kasih daun sadri
    Sudi membeli pantun ini
    Tersenarai sudah link entri
    Dalam entri segmen ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. pat-pat siku lipat..
      tq sesangat..
      ahahaha pantun 2 kerat sajew..

      Delete
  4. hahaha.. bace pantun bahsa baku macam kembali pada zaman hang tuah je.
    oh orang cik siti wan kembang yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..pantun tradisi kita org melayu.

      Delete
  5. heheh..lain kali tgk bola kna pakai seluaq..hahah..kreatifnya pantun..dtg sini membalas kunjungan..

    ReplyDelete
  6. Terkedek-kedek singgah di sini
    Membaca pantun penuh jawapan
    Menyusun daku sepuluh jari
    Salam perkenalan daku hulurkan..

    http://kelip-kelipancontest.blogspot.com/2012/10/segmen-mialianacom-mari-berpantun.html

    ReplyDelete
  7. oo..tu dia pantun yer..nice~
    moga same2 bertuah! ^^

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL