Oct 14, 2012

Apabila sambutan 'Aidiladha dan parti Halloween cuba disatukan

Salam,,


Bukan niat ambo untuk memulakan pagi yang damai ini dengan cuba bermain api. Tetapi sekadar perkongsian dan mengharapkan pencerahan dari pihak yang bertanggungjawab.

Terbaru ambo jumpa satu gambar yang memaparkan banner 'aidiladha dengan parti halloween 2012 secara bersebelahan...sila rujuk gambar di atas!!

Banner tersebut diletakkan di ruang legar MegaMall di Kuantan Pahang.

Sesuatu yang janggal dan kontras. Sepertinya ada pihak yang cuba bermain api dengan menyentuh sensitiviti umat Islam apabila cuba mencampur adukkan perkara-perkara berkaitan agama Islam dengan agama lain.

Jika dilihat pada tulisan di bahagian bawah banner terbabit terdapat acara seperti modern dance, kebaya fashion show dan lain-lain lagi yang jelas tidak sesuai untuk disekalikan dengan sambutan hari raya 'aidiladha.

Boleh jadi pihak penganjur cuba menerapkan nilai 1Malaysia..siapa tahu!! 

Sedikit info mengenai parti Halloween:

  • satu perayaan agama Kristian Katolik.

  • Halloween diambil dari hari perayaan agama Katolik yang bernama Hari Para Orang Kudus (All Saints Holy Day) yang dirayakan pada 1 november dan pernah di kenali sebagai All Hallows' Day yang meupakan singkatan dari All Hallowed Souls.

  • Hari Para Orang Kudus ini ditentukan oleh para mubaligh Kristian bertepatan dengan hari perayaan orang gasar dengan alasan ingin orang gasar mempercayai agama Kristian

  • Di sesetengah tempat seperti Halloween dikenali sebagai Hari Para Mendiang (Day of The Dead). Perayaan tersebut bersempena meraikan kedatangan roh sanak-saudara dan kerabat kembali ke bumi.

  • Perayaan tersebut masih disambut sehingga ke hari ini di beberapa negara seperti Brazil, Filipina dan Mexico.


#notaBuruk::gemuknya kuman diseberang, kurusnya gajah di depan mata.
Photobucket

2 comments:

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL