Sep 15, 2012

Bagaimana Menara Eiffel Dibina ?

salam,,

Kesempatan yang ada ini sempena cuti Hari Malaysia 16 september, sekali lagi ambo ingin kongsikan beberapa gambar yang menarik untuk dikongsikan bersama mereka yang terjerumus ke dunia bawah tempurung ini.

Bila sebut Kota Paris pasti akan terbayang akan ke"romantik"kannya. Tahu-tahu saja lah Paris mendapat jolokan kota cinta yang selalu menjadi lokasi untuk berbulan madu.

Bila sebut Paris juga pasti tak akan terlepas dari mengaitkannya dengan mercu tanda Kota Paris iaitu Menara Eiffel atau Eiffel Tower yang dibina pada 1889. Namun tahukah kita bagaimana Menara Eiffel di bina.? Berikut ambo kongsikan sedikit gambar lukisan plan asas Menara Eiffel.








tapak asas menara Eiffel.







Panorama dari Menara Eiffel:


Mesej dari Thomas Edison yang melawat menara Eiffel pada 10 september 1889:
 M Eiffel the Engineer the brave builder of so gigantic and original specimen of modern Engineering from one who has the greatest respect and admiration for all Engineers including the Great Engineer the Bon Dieu, Thomas Edison.
Untuk rekod, menara Eiffel menjadi seni bina tertinggi di dunia pada 1889 sehingga 1930. Sehingga sekarang Menara Eiffel terus menjadi lambang kehebatan dalam bidang kejuruteraan seni bina.
Meskipun nampak simple tetapi pembinaanya cukup teliti dan terancang. Maka tidak mustahil seni bina Menara Eiffel terus kukuh dan berdiri megah seterusnya menjadi simbol kehebatan Kota Paris.

#notaburuk::...speechless


Photobucket

5 comments:

  1. Replies
    1. pergi emy hgn xpergi.
      ajak ur husband bulan madu kt sana

      Delete
  2. MasyaAllah pemandangan dari atas sangatlah cantik. Kalau malam-malam mesti lagi cantik kan. Patutlah semua orang pun sibuk nak pergi ke Kota Cinta. hehe

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. engineer dulu2 mmg hebat..
      setiap seni bina tahan lama dan bernilai seni bkn main asal siap je..

      Delete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL