Sep 7, 2012

Tuntutan kesamarataan hak antara atlet Paralimpik dengan Olimpik

salam,,

Tetiba saja mood di waktu petang ini berubah menjadi panas. Ini semua gara-gara terbaca kisah malang Blogger Cik Farah dalam blog beliau. Kes dia dikelentong oleh akak kedai bangang abadi (dengan izin), ikuti kisahnya di blog beliau Cik Farah Suka Bebel.

Menambahkan rasa bangang abadi (sekali lagi dengan izin) bila dapat tahu atlet paralimpik yang menang pingat emas perak semasa sukan Paralimpik 2012 di London hanya dijanjikan imbuhan saja. Tidak sebagaimana atlet seperti Datuk Lee Chong Wei dan Pandalela Rinong yang diberikan skim pencen selepas memenangi pingat perak dan gangsa masing-masing di Olimpik London dulu.

atlet memanah paralimpik hasihin sanawi
sumber: FB sukan star


Haisyy...setahu ambo atlet memanah paralimpik Hasihin Sanawi juga berjuang menjulang nama Malaysia. Dia bertanding dalam lapangan sukan Paralimpik yang sama taraf dengan sukan Olimpik cuma hanya keterbatasan fizikal saja yang membezakannya. Tak dapat bagi banyak seperti pencen sekali pun , paling tidak bagi elaun seumur hidup.

Baik Hasihin Sanawi, Datuk LCW mahupun Pandalela Rinong bagi ambo masing-masing adalah jaguh negara. Bermandi keringat berlatih dan terus berlatih dengan gigih demi menjulang nama dan martabat sukan negara yang diwakili oleh mereka iaitu MALAYSIA.



atlet malaysia menang pingat sukan Olimpik London

#notaburuk::nak jadi ahli sukan tapi kudrat dah berkurangan.

Photobucket

6 comments:

  1. Atlet Paralimpik dengan Olimpik sememangnya xblh dibeza2kan. Sumbangan mereka tetap sama. Aku rasa Atlet paralimpik sepatutnya lebih dihargai, bila dilihat dari segi kesukaran dan kekurangan yg mereka ada.
    Respect bro, rakyat prihatin
    ♌¹³ Pseudosupra | Raimi Syazwan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tQ bro sudi singgah n sy stuju dgn komen bro..
      sbg mana atlet normal lain,atlet paralimpik jga ada masa depan,ada keluarga.
      xselamanya mereka dpt jadi atlet.lepas bersara kena cari kerja lain.Nak jadi jurulatih peluang terhad berbanding atlet normal..
      so pencen @ elaun seumur hidup at least dpt ringankn beban @jd modal wat bisnes

      Delete
  2. Pelik juga walhal dia pun berusaha juga sebaik yg mungkin..
    Tapi mungkin juga Datuk LCW lebih byk mengharumkan nama negara Malaysia sebab itu satu penghargaan buat beliau mungkin ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tQ atas pendapat bro tu..datuk LCW wajar dpt semua tu.
      tp sesuatu yg setimpal juga patut dberi kpd atlet OKU

      Delete
  3. wah...terharu sy awk bt entry pasal sy wlpun skit..terima kasih tuan blog Itu Akhil (IA)..nama pun dah sme dengan ank buah saya...anyway nk bg pndapat skit

    rasanye dlm sukn...atlet paralimpik lebih mengharumkan nama negara dulu dri sukan olimpik..klu x silap Ras adiba radzi pnh menang pingat...so ini bermakna mereka yg kurang bernasib baik lebh cemerlang dri mereka yg sempurna..so mcm x adil lh klu mereka di beza2kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kisah KF sadis smpai terbawa2 dlm entri sy ni..huhu
      pasal ras adiba radzi pernah dgr tp ingt2 lupa..hehe so xberapa pasti.
      atlet OKU hanya krg sedikit dr segi fizikal tp semangat dorang lg kuat dr kita

      Delete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...