Oct 19, 2014

Sindiket Disebalik Iklan Perkhidmatan Pengemas Rumah Di Internet


Zaman sekarang kejahatan ada dimana-mana. Pantang leka sedikit adalah yang jadi mangsa. Terbaru ambo petik dari perkongsian rakan group facebook yang berkongsikan pengalaman beliau ditipu dan menjadi mangsa samun oleh sindiket amah warga asing. Siapa dalang disebalik kes tersebut wallahualam. 

Mangsa seorang warga OKU telah mendapatkan khidmat amah untuk melakukan kerja-kerja mengemas rumah. Perkhidmatan mengemas rumah oleh warga asing dipercayai Indonesia, diperolehi oleh mangsa menerusi iklan di internet.

Berikut perkongsian dan luahan seorang warga OKU yang telah menjadi mangsa sindiket tersebut.

Sindiket akan mengiklankan perkhidmatan mengemas rumah di internet oleh amah-amah dari Indonesia. Modus operandi mengemas rumah sambil mengeledah barang barang tuan rumah dan disorokkan di satu sudut atau bilik tanpan pengetahuan tuan rumah.
Amah akan menawarkan diri untuk membeli barang atau berpura pura hendak membuang sampah sambil membawa barang berharga yang disorokkan. 

Mereka turut membawa kunci rumah dan diserahkan kepada ahli sindiket yang lain untuk dibuat kunci pendua sebelum naik ke rumah yang dikemas.
Untuk mengelak daripada dikesan, ketika turun membuang sampah, mereka turut membawa permit dan kad kad berkaitan identiti mereka.
Sebahagian barang barang yang hendak dicuri tetapi tidak diseludup keluar ditempatkan di suatu sudut tersorok.

Keesokkan harinya, ahli sindiket yang lain yang bekerja sebagai tukang sapu di pangsapuri kediaman tuan rumah akan memeriksa unit unit rumah yang yang telah dibuat kunci pendua bagi memastikan penghuni unit unit berkenaan tiada di rumah. Mereka kemudian cereboh masuk mencuri dan membawa lari harta tuan rumah ke dalam kenderaan yang telah siap menunggu.

Apabila tuan rumah menghubungi majikan amah atau ketua sindiket dia akan berpura pura menyiasat dan menyatakan tiada barang yang ditemui dan memberi kepastian bahawa amah tersebut telah diberhentikan kerja tanpa membuat sebarang ganti rugi atau laporan polis, sedangkan amah yang sama, bergerak mencari mangsa baru di kawasan kejiranan berdekatan. Ketua sindiket akan menghantar amah yang baru untuk membuat perkara yang sama.

#KataAmbo|Jenayah ada dimana-mana dan bila-bila masa. Amankan Malaysia kita!
Photobucket

1 comment:

  1. Susah sikit nak percaya kalau servis macam ni..macam nak mengundang masalah je...

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...