Nov 4, 2014

7 JENIS PERSAHABATAN HANYA 1 SAMPAI AKHIRAT


Selamat pagi dunia. Selamat pagi makhluk Allah di segenap penjuru alam. Tips untuk ceria sepanjang hari adalah dengan mulakan hari dengan positif. Kawan, teman, member, geng. Macam-macam istilah orang bagi untuk sebuah persahabatan. Tahukah kita yang kawan atau teman boleh dibahagikan kepada 7 jenis. Jadi ambo kongsikan 7 jenis persahabatan yang mana dari 7 hanya 1 yang sampai ke akhirat. 

Persahabatan yang macam mana tu? Dan jatuh dalam jenis yang ke berapakah kita? Ambo kongsikan info berikut yang dipetik dari IG abby_abadi112.

1. TA'ARUFFAN Persahabatan yang terjalin secara kebetulan, seperti pernah bertemu di stesyen kereta api, hotel, hospital, pejabat pos, ATM, dan lainnya.

2. TAARIIKHAN Persahabatan yang terjalin kerana faktor sejarah, misalnya teman sekampung, satu kelas, satu sekolah, satu asrama, dan sebagainya. 

3. AHAMMIYYATAN Persahabatan yang terjalin kerana faktor kepentingan tertentu seperti rakan bisnes, politik dan sebagainya. 

4. FAARIHAN Persahabatan yang terjalin kerana faktor hobi, seperti teman futsal, badminton, memancing, dan sebagainya. 

5. AMALAN Persahabatan yang terjalin kerana kerjaya, misalnya sama-sama guru, doktor, arkitek dan sebagainya. 

6. ADUWWAN Sahabat tetapi musuh, depan kita bukan main dia baik lagi tapi bila belakang kita ... Allah! Pijak semutpun tak mati! Talam dua muka. Seperti firman Allah SWT: "Kalau kamu mendapat kebaikan atau kesenangan, ia menyakitkan hati mereka, bila kamu ditimpa musibah, mereka senang hati ..." (Surah Ali Imran : 120) Rasulullah SAW mengajarkan doa: "Allahumma Ya Allah ... selamatkanlah aku dari sahabat yang bila melihat kebaikanku dia bersembunyi tetapi bila dia melihat keburukanku dia sebarkan." 

7. HUBBAN LIMAANAN Sebuah ikatan persahabatan yang lahir batin, tulus saling cinta dan sayang kerana ALLAH Azza wa jalla, saling menolong, menasihati, menutupi aib sahabatnya, memberi hadiah, bahkan diam-diam di penghujung malam, ia doakan sahabatnya. Boleh jadi ia tidak bertemu tetapi ia cinta sahabatnya kerana Allah Ta'ala. 

Dari 7 macam persahabatan di atas, 1 hingga 6 akan LENYAP di Akhirat. Yang TINGGAL hanya 1 ikatan persahabatan iaitu persahabatan yang ke-7. Persahabatan yang terjalin kerana Allah Taala seperti firman Allah SWT: "Pada hari itu (Kiamat) sahabat-sahabat karib akan menjadi musuh bagi yang lain kecuali persahabatan kerana ketaqwaan" (Surah Az-Zukhruf : 67) Semoga persahabatan kita bertambah erat dan sentiasa diberkati kerana Allah SWT. Aamiin...!!! 


#KataAmbo|Ramai kawan bila masa senang.
 

Photobucket

5 comments:

  1. In Shaa Allah..yang satu itu milik kita semua..

    ReplyDelete
  2. semoga ianya ada dalam diri kita. .terima kasih beri peringatannya

    ReplyDelete
  3. Nak dapat kawan time ketawa ni senang. Nak cari yang sanggup sama-sama susah ni, dalam seratus, belum tentu jumpa sorang.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih diatas peringatan ni...

    ReplyDelete
  5. smoga kita smua dapat cari kawan yg macam no. 7 tu..

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL