Aug 24, 2013

Mangsa Kemalangan Bas Genting Kongsi Saat Cemas

Salam,,

Seorang mangsa yang terselamat dalam kemalangan bas di Genting Highland berkongsi saat-saat sebelum bas yang membawa pelancong dari Genting Highland ke Kuala Lumpur terhumban ke dalam gaung.

Baru kita rakyat Malaysia tahu yang bas tersebut sudah pun dikesan mengalami masalah brek. Tapi sikap pemandu yang tidak memikirkan nyawa dan keselamatan penumpang menyebabkan 37 nyawa melayang.

Ikuti cerita dari mangsa berkenaan yang merupakan mangsa terakhir yang masih hidup yang dikeluarkan dari dalam bas yang remuk teruk.


Rasanya, ini bukan pertama kali kes kemalangan jalan raya di negara kita. Dan kes bas jatuh gaung disebabkan masalah brek ketika menuruni Genting Highland juga bukan pertama kali. Kes yang terbaru ini, yang mencatatkan 37 kematian merupakan nahas terburuk.

Setiap kali berlaku kes sebegini, pastinya akan keluar kenyataan, " Ini kes terburuk". Sudah jadi macam nak pecahkan rekod Malaysia Guinness Book Of Record pula.

Apa yang kita inginkan dan harapkan ialah penyelesaian dari pihak berwajib. Bagaimana kita nak mendidik dan memantau pemandu-pemandu serta syarikat bas ini untuk lebih berhati-hati ketika membawa penumpang. Jangan fikir untung saja.

Sampai bila nak ucapkan " takziah kepada keluarga mangsa", "saya bersimpati kepada keluarga mangsa". Tindakan penyelesaian mana? Sistem AES dulu macam mana? Takkan sekadar nak kaut untung saja.

Ambo baru berniat dan memasang angan-angan untuk ke Genting Highland bersama teman-teman. Tapi kes
yang berlaku ini sedikit sebanyak mengundang rasa berbelah bahagi.

#KataAmbo::Rasanya Setiap Bas Perlu Letak Kamera Untuk Pantau Pemandu!!
Photobucket

No comments:

Post a Comment

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...