Showing posts with label tips. Show all posts
Showing posts with label tips. Show all posts

May 22, 2013

Cara Dapatkan Kembali Data Yang Diserang Shortcut Autorun Virus

Salam,,



Ambo rasa ramai yang pernah mengalami masalah kehilangan data dalam flash drive atau pendrive akibat diserang shortcut autorun virus. Kebiasaanya virus ini memasuki flash drive menerusi pc di cybercafe atau mungkin mana-mana kedai printing. Jadi tak kiralah dari mana datang spesis virus itu, yang pastinya terasa bengang apabila segala data-data penting hilang.

Memandangkan ambo baru saja berjaya mengatasi masalah ini setelah menyelongkar gudang google, jadi ambo kongsikan disini untuk panduan orang lain selain untuk rujukan ambo sendiri di masa akan datang. Rasanya sudah ramai yang expert bab-bab macam ni.

Ini adalah langkah untuk mendapatkan kembali file atau data yang diserang virus shortcut dalam mana-mana USB:

  • Pergi ke Start Menu. Pada ruang search taip Command Prompt.
  • Kemudian gunakan command berikut:
attrib -h -r -s  /s  /d  j:\ *.*
  • Pada command yang dibold dengan warna putih itu bergantung kepada dimana lokasi USB path. Boleh jadi (G:) atau (F:). Yang itu boleh dilihat dengan klik bahagian Computer.
  • Lepas itu, klik enter dan tunggu sehingga proses recovery tamat. (Tempoh bergantung kepada saiz data)

contoh selepas recovery process selesai.
Setelah selesai cari data yang diinginkan. Boleh di pindahkan ke desktop untuk sementara atau dibiarkan dalam USB tersebut. Apa yang perlu dilakukan ialah delete segala shortcut file atau lain-lain data yang dirasakan asing.

Apa yang ambo lakukan, hanya pindahkan keluar data yang diinginkan dan format kembali Flash Drive tersebut. Habis cerita.

#KataAmbo::Teknologi kekadang melecehkan
Photobucket

Dec 27, 2012

Exam Makin Dekat: Tip UlangKaji

Salam,,

Final Exam dah makin dekat. Makin dekat nak exam, makin kelam kabut. Makin dekat nak exam, makin bersepah nota-nota di sana-sini. Namun masih terlalu awal untuk berputus asa dan sebenarnya belum terlambat untuk catch-up kembali apa yang tertinggal.. Bittaufik Wannajah Fil Imtihan!!


#notaBuruk::Rasanya macam ada lagi yang akan sangkut semester ni..

Photobucket

Nov 10, 2012

Tips dapatkan kembali entri yang terdelete

salam,,


Beberapa hari yang lalu ambo tetiba datang semangat untuk menaip entri. Boleh tahan panjang juga hasil ' karya ' ambo..hahaha

Lepas siap entri tersebut, ambo pun simpan sebagai draft. Masih ragu-ragu untuk post entri tersebut.
Keesokan harinya, ambo review senarai post blog ini. Nampak agak serabut dan tak kemas jadi ambo pun delete sesetengah draft yang tak lengkap.



Tak berapa lama lepas itu, cari balik entri yang di taip panjang lebar itu tak jumpa langsung. Fikir punya fikir rupa-rupanya ambo ter'delete' entri tersebut.

Warggggghhh..bengang yang amat. Tapi nasib baik dapat balik entri yang ter'delete' itu. Bagaimanakah caranya??




Ikuti cara berikut untuk mendapatkan kembali entri yang terDELETE ::

klik ctrl + H atau VIEW HISTORY
Kemudian carilah entri yang terdelete itu dalam senarai history tersebut.



Apabila sudah jumpa. COPY entri itu dan PASTE ke New Post. Jadi anda tidak perlu memerah idea dan membazir masa menaip kembali entri anda itu.

Tapi pastikan anda tidak clear history anda dalam tempoh masa anda ter'delete' entri tersebut.


Selamat mencuba!


#notaBuruk::Sekadar berkongsi.

Photobucket

May 22, 2012

Microsoft Office 2010 Activator

Salam,1 rejab 1433 H.
Alhamdulillah setelah melalui hari-hari microsoft word tanpa activation yang sah, akhirnya hari ini terlerai satu permasalahan.
Jadi elok jika dikongsikan bersama. Meskipun aku tahu ramai diluar sana yang memilih microsoft yang original.
Maklumlah laptop model sekarang kebanyakannya sudah dilengkapi dengan Microsoft original.



Sebelum ini aku download microsoft office 2010 tapi activationnya failed!!
Jadi apa aku lakukan..selongkar kocek pakcik Google lalu jumpa link ini.
http://freekeycrack.blogspot.com/2012/04/key-patch-microsoft-office-2010.html

Klik link diatas dan download Activator pada link yang disediakan.
Lepas itu ikuti step yang telah disediakan::

How to use :
  1. disable your antivirus first (because it was detected as a virus ).
  2. Close your microsoft office open .zip file you are downloaded ==> run Activator.exe.
  3. Click EZ-Activator Button.
  4. Enable your AV, if detect virus or something remove it.
  5. Your Microsoft Office is Activated.
Dilaptop aku berjaya, harap dilaptopmu pun sama....^_^

notaburuk :: Jika ada yang bertanya akan apa aku rasa sekarang...maka jawabnya...kosong..kosong..kosong!!
Photobucket

Feb 6, 2012

Top Secret | Panduan Tulis Artikel English Dalam Masa 5 Minit

Salam sejahtera semua.
Lama jari jemari aku terkapai-kapai, hilang konsentrasi untuk berlari-lari atas papan kekunci ini. Baiklah sementara otak masih segar, pagi masih sejuk, pintu rezeki terbuka luas, aku ingin tanya anda semua yang tercelah masuk ke blog dunia bawah tempurung ini, terfikirkah anda untuk menulis artikel dalam bahasa Inggeris??


Bagi aku, aku sangat teringin belajar menulis artikel dalam bahasa Inggeris, kalau tidak artikel pun paling kurang dapat menghasilkan satu blog berbahasa Inggeris. Jangan salah faham,bukan nak mengada-ngada tetapi ingin melangkah setapak ke hadapan dalam menguasai bahasa yang menjadi bahasa antarabangsa ketika ini.

Juga bukan niat untuk meminggirkan bahasa ibunda, Bahasa Melayu tetapi ingin sahut seruan dasar pendidikan negara, Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI).

Pernah dengar Google Adsense??Aku pernah mencari dan menyelongkar apa spesisnya Adsense itu. Adsense itu adalah produk pengiklanan google. Aku rasa ramai yang dah tahu. aku saja yang baru tahu..kot!!
Aku pernah mencuba apply untuk siarkan iklan google ini dalam blog tak seberapa ini tetapi di reject..
Kenapa di 'reject'??
Antara alasan yang diberi sebab blog aku dalam Bahasa Melayu. Memang ada blog berbahasa melayu yang dapat pengiklanan dari google adsense ini tetapi ramai kata susah. Bagaimana mereka dapat aku tak pasti, tetapi mungkin blog itu didaftar dalam kategori blog berbahasa Indonesia. Tapi yang terbaru aku tahu sekarang Adsense tidak support Bahasa Indonesia lagi..


Jadi kalau ingin cuba google adsense, salah satu caranya cuba hasilkan blog@ post artikel bahasa Inggeris.

Ringkasnya disini apa yang aku nampak bila kita dapat hasilkan artikel bahasa Inggeris::
  1. Bagi mereka yang melakukan program Affiliate, penghasilan artikel bahasa Inggeris dapat meluaskan pemasaran mereka ke peringkat antarabangsa. Ada yang upah seseorang untuk menghasilkan artikel. Tetapi bayangkan jika satu artikel paling murah mereka bayar RM 10 (harga member..contoh)/artikel. Kalau 20 artikel sudah cecah RM 200.00 sahaja untuk hasilkan artikel. Menurut mereka, yang sudah lama dalam affiliate ini, paling kurang kena ada 50 artikel untuk dihantar ke mana-mana halaman direktori bagi mempromosi blog atau website kita.
  2. Tentulah permohonan untuk dapatkan pengiklanan google adsense lebih mudah sebab blog atau kandungan didalam website @ blog kita berbahasa Inggeris.
  3. Kalau kena pada caranya, trafik pun berlipat kali ganda dan datang seantero dunia..uihh!!




notaburuk::Tak salah mencuba. Sememangnya proses pembelajaran itu sepanjang hayat.


Photobucket





Jan 26, 2012

Blogger Chatbox Widget | Chatroll

Masing-masing ada masalah sendiri, 
masalah dunia,
masalah peribadi, 
luahkan jangan disimpan dalam hati,
boleh cerita di chatroll kat blog ini  >>>

Tetiba datang angin untuk meletakkan chatbox widget dalam blog ini. Tup..tup jumpa chatroll. Cuba tengok macam menarik. Boleh sembang, tukar link, dan tentulah nak blogwalking pun boleh. Tapi tu pun kalau ada yang terjerumus ke dunia bawah tempurung aku ini.
Bagi yang ingin dapatkan kotak chatroll ini bolehlah berkunjung ke sini >> KLIK

notaburuk::Bila katak sudah tak lagi berada di bawah tempurung maka akulah yang take over. Aku nak buktikan bawah tempurung pun boleh maju kalau ada usaha..hahaha
Photobucket





Jan 22, 2012

Cara Ringkas Membina Banner Blog

Selepas bertungkus lumus mencari dan meneroka akhirnya siap juga banner untuk blog aku ni. Meskipun blog tidak seberapa tetapi penambahbaikan itu penting. Terima kasih kepada blogger Spongebob Tercekik sebab secara tidak langsung bagi aku idea untuk membuat banner untuk blog aku ini.
Dengan hanya menggunakan aplikasi laman web mybanner akhirnya banner blink-blink aku jadi realiti hahaha.
Mungkin ada lagi yang belum memiliki banner sendiri dan tak terfikir untuk membuatnya jadi aku kongsi simple punya step:
1. Cari mana laman web yang menawarkan free banner maker. Contoh yang aku pakai ialah My Banner.com
2. Menerusi Mybanner boleh pilih saiz banner yang diinginkan seperti leaderboard, rectangle, button, square pop-up dan sebagainya.
3.Kemudian ikutlah step kat dalam tuh..setting lah ikut sedap mata memandang.
4.last sekali untuk dapatkan kod html ada option mahu vip member atau free..ambil free sudaa..
5. copy kod tersebut dan paste ke dalam blog anda.

Semasa aku paste ke blog ini dan preview sekali macam ni yang keluar. Tak cantik sebab sampai terkeluar dari border.

Jadi edit dengan masuk ke editor dan tukar saiz dia..rujuk gambar bawah.


Maka terhasillah benda alah  kat bawah ni..:)

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!



Photobucket

 notaburuk:: gundah gulana mencari kerja part time.. :(






Dec 27, 2011

Teknik UntukTingkatkan PageRank

PageRank google?? spesis apakah itu??aku tertanya-tanya. Apa pentingnya benda tu kepada sesuatu blog atau website? Aku sendiri ada check PR untuk blog aku dan ternyata 0/10 hahahahaha..Jadi disini aku ke temu satu tips dari blog Cerita Kedai Kopi ini.

klik sini untuk ketahui PageRank blog/website anda



MAKLUMAT LANJUT
Menjelang 2012, blog korang pasti akan meletop dan dibanjiri kedatangan pelawat tidak disangka-sangka dan terus akan menaikkan pagerank google korang dengan begitu mudah dan pantas tanpa disedari. Hanya DOWNLOAD SCRIPT DISINI untuk mendapatkan pagerank yang TINGGI.
Berikut ialah tips/cara Cepat Update PageRank Google iaitu dengan cara penyebaran link menggunakan sistem berangkai (bukan surat berangkai tau.. hehe). Untuk tips kali ini korang tak perlu buat benda susah-susah. Teknik ini cukup mudah dan berkesan. Teknik yang digunakan adalah dengan menyebarkan BACKLINK korang ke blog-blog lain yang menggunakan cara ini.
MAKLUMAT TAMBAHAN
Jika korang dapat mengajak blogger lain untuk menyertai program ini, maka jumlah backlink yang akan di dapat adalah seperti :



Ketika PageRank korang nombor 1, jumlah backlink = 1

PageRank 2, jumlah backlink = 5

PageRank 3, jumlah backlink = 25

PageRank 4, jumlah backlink = 125

PageRank 5, jumlah backlink = 625

PageRank 6, jumlah backlink = 3,125

PageRank 7, jumlah backlink = 15,625

PageRank 8, jumlah backlink = 78,125

PageRank 9, jumlah backlink = 390,625

PageRank 10, jumlah backlink = 1,953,125



Dan semuanya menggunakan kata kunci yang kamu inginkan. Dari sisi SEO korang sudah mendapatkan 1,953,125 backlink dan efek sampingan jika pengunjung laman web lain menekan link korang, ia juga membuat blog korang mendapatkan traffik tambahan.
CARA MELAKUKANNYA
1) Buka File SCRIPT yang sudah siap dimuat turun

2) Buka file SCRIPT, jangan risau tiada Virus didalamnya. Conform!

3) Cari perkataan "MASUKKAN LINK BLOG" dan ubah kepada link blog korang

4) Cari perkataan "TAJUK BLOG" dan ubah kepada tajuk blog korang

5) kemudian buat satu entri baru dalam blog korang.

6) Letak tajuk yang menarik supaya blogger lain akan tertarik untuk sertai.

7) Semasa korang buat entri baru tu, korang klik HTML sebelah butang COMPOSE

8) Paste code pada file SCRIPT pada ruangan HTML

9) Tekan butang COMPOSE kembali dan korang akan nampak entri seperti entri ini

10) Post Entri tersebut dan PROMOTE kepada blogger-blogger lain seramai yang mungkin

11) Korang akan dapat lihat PageRank Google anda akan bertambah dan Trafik anda juga akan bertambah.
BERIKUT ADALAH LINK YANG KORANG PERLU BUAT
DOWNLOAD SCRIPT
APA KORANG PERLU BUAT?

DOWNLOAD DISINI SCRIPT UNTUK MEMUDAHKAN KERJA.

SCRIPT TERSEBUT COPY AND PASTE DI COMPOSE BLOG KORANG.



BAGAIMANA NAK DOWNLOAD CLICK SINI



~SELAMAT MENCUBA~


~WASSALAM~



Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...