Jan 15, 2013

Suara Mahasiswa Dicantas di Forum Suara Mahasiswa

Salam,,

Bukan niat ambo untuk bermain isu-isu politik. Terlalu mentah untuk membahaskan isu yang berat seperti itu. Tapi ini mengenai kebebasan bersuara seorang mahasiswa yang dinafikan. Sekarang ini jadi satu trending ayat ini.."Listen..Listen..Listen..Listen..Listen..Listen..Listen..Listen..Listen..Listen..Listen..!!" di laman Facebook dan Youtube.



Anda semua lihatlah sendiri video dibawah dan nilaikan sendiri. Tolak ketepi isu Bersih, Ambiga dan yang mana tak berkenan dihati. Tapi nilailah siapa yang biadap dan siapa yang patut belajar menunjukkan respect.


Belum habis mahasiswa itu mengemukakan hujahnya mengenai isu pendidikan percuma, moderator rambut berkarat itu mencelah dan memberhentikan hujah mahasiswa bernama, Bawani. Moderator itu kemudiannya, cuba membalas hujah tersebut dengan hujah sinis yang mengaibkan mahasiswa itu dihadapan khalayak.

Pada hemat ambo, hujah yang dikemukan oleh saudari Bawani itu cukup bernas dan dia turut mengemukakan fakta. Tetapi mengapa ianya dinafikan? Mengapa tidak di balas hujah tersebut dengan hujah yang matang juga? Adakah moderator tidak bersedia atau tidak menduga hujah sehebat itu dari seorang mahasiswa. [HokAlohh tetiba ambo jadi semangat].

Jika silap atau salah fakta yang dikemukakan oleh Bawani itu maka utarakan fakta yang tepat. Bukannya memilih untuk menidakkan hak bersuara mahasiswa itu.

Sebelum ini kita selalu dengar ayat lebih kurang seperti ini.."mahasiswa tak perlulah berdemonstrasi. Jika ingin bersuara gunalah saluran yang betul sesuai dengan kebijaksanaan anda sebagai pelajar universiti". Cuba bagi tahu satu dunia, saluran macam mana yang dimaksudkan?

Ambo rasa mahasiswa tersebut telah memilih saluran yang tepat menerusi "Forum Suara Mahasiswa" yang diadakan di Universiti Utara Malaysia. Dimana pihak penganjur telah membuka peluang untuk mahasiswa mengemukan pandangan atau apa-apa isu.

Berikut respons dari Naib Presiden I - Majlis Perwakilan Pelajar Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia MPP (PMUKM).


Sekali lagi ambo tegaskan disini, entri ini bukan untuk menzahirkan sokongan kepada mana-mana parti politik tetapi lebih kepada ketidakpuasan hati dengan tindakan tidak matang dan tidak professional moderator tersebut yang juga merupakan Presiden Suara Wanita 1Malaysia (SW1M). Anda lihat dan anda nilai.


#notaBuruk::Orang macam tu nak mewakili suara wanita Malaysia??
Photobucket

11 comments:

  1. malu saya dengan kisah ni.....yg hadir majlis tu kebyakan sem 1....di wajibkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak hadir kene tatatertib..hmm lumrah bdk sem 1

      Delete
  2. Sharifah Zohra displayed a very poor example of a learned. She was rude and basically “lost it” when a much younger and more intelligent Bawani rolled out facts. Sharifah’s ego must have been damaged because she was being rude and intimidating the young Bawani by counting “LISTEN”, removing the mike stand and irrelevant sarcasm. Is Sharifah so easily threatened by a younger person? To me this greatly portraits Sharifah’s lack of maturity. Therefore, all this while Sharifah has just been an “empty drum” in UUM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya agree with u.The part when she remove the mike is so rude and so unrespectful.

      Delete
  3. hehehehhe...kasihan mahasiswi tu...disebabkan ada pemimpin yang tak mahu berubah kan..

    ReplyDelete
  4. haih, kasihan juga pada that girl

    ReplyDelete
  5. Sharifah Zohra is very rude...itukah gaya seorang moderator...stupid....go back and learn how to respect other person...student yang lain pun x sepatutnya bertepuk tangan menyokong sharifah zohra...kalau tak boleh boikot...just sit down and listen...

    ReplyDelete
  6. ayam, kucing, jerung semua pn ada masalah :P

    ReplyDelete

Penulis tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang ditinggalkan pembaca. Semua komen adalah dibawah tanggungjawab anda. Gunalah bahasa yang sopan dan berhemah dalam meninggalkan komen anda. Iklan produk dan perkhidmatan yang tidak dibenarkan adalah dilarang sama sekali. © AKHIL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...